maandag 11 januari 2010

Straffen en belonen

Straffen en belonen, wat is het beste, wat kun je beter niet doen. Daar zijn denk ik verschillende meningen over. En veel ouders gaan er verschillend mee om. Ik vind het ook moeilijk, wanneer een kind negatief gedrag vertoond. Belonen is wat makkelijker, bijvoorbeeld als een kindje met zindelijkheidstraining bezig is geef je hem/haar een sticker voor op de kaart. Of je geeft complimentjes aan het kind. Straffen vind ik moeilijk. Ik weet niet precies wanneer ik nou een kind echt moet straffen. Moet je hem eerst waarschuwen. Of gelijk appart zetten? Dit wist ik eerst echt niet en dit was ook een leerdoel voor mij. Bij mij op stage doen ze het zo. Ze waarschuwen het kind 2 keer, doet hij het dan nog (bijv. slaan, niet luisteren) dan zetten we hem even apart ergens neer.
Ik vind dit eigenlijk wel een goede oplossing. Zo kan het kind even naar denken over wat het gedaan heeft enz.

Geen opmerkingen: